logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

4 Pagina's123>»
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
LarsButNotLeast  
#1 Gepost : maandag 30 april 2018 18:27:50(UTC)
LarsButNotLeast

Rang: Advanced Member

Bedankjes: 1 keer
Is 5 keer bedankt in 4 post(s)
Er is weer een maand voorbij en we hebben weer een hoop mooie, leuke, nieuwe bordspellen gespeeld. Ik ben erg benieuwd naar wat volgens jullie het beste bordspel is dat jullie deze maand hebben gespeeld. Je mag twee spellen nomineren, namelijk je favoriete eerste kennismaking met een (nieuw) spel en/of je favoriete spel van deze maand. Ik kijk uit naar jullie meningen en ervaringen.
thanks LarsButNotLeast is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Arjan op 2-7-2018(UTC)
LarsButNotLeast  
#2 Gepost : maandag 30 april 2018 18:37:33(UTC)
LarsButNotLeast

April

In april heb ik 21 spellen gespeeld waarvan ik er 8 nog niet eerder had gespeeld.

Beste spel van de maand: Mombasa. Ik heb een tweede hands exemplaar op de kop getikt en heb het nu een aantal malen gespeeld. Het is een fantastische euro waarbij je veel moet plannen en er een eental interessante strategieën te verkennen zijn. Ook is het spel een stuk interactiever dan de meeste euro games.
Beste nieuwe spel/eerste kennismaking van de maand: Spirit Island. Erg sterk coöperatief bordspel waarbij spelers samen moeten werken om een afgelegen eiland te beschermen van Westerse kolonisten. Deze heb ik o.a. gespeeld met Hans en Seyit.
Harv  
#3 Gepost : dinsdag 1 mei 2018 9:13:07(UTC)
Harv

Bedankjes: 8 keer
Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Beste spel van de maand: London, vooral met twee spelers. Eenvoudige regels, pijnlijke keuzes, diverse strategieën mogelijk. Met dank aan Bart voor het lenen BigGrin .
Beste nieuwe spel/eerste kennismaking van de maand: Bunny Kingdom. Verjaardagscadeau van mijn ouders. Kort, leuke keuzes, makkelijk uit te leggen. Ziet er natuurlijk geweldig uit na afloop. De fel bekritiseerde puntentelling viel ons alles mee.
LarsButNotLeast  
#4 Gepost : dinsdag 1 mei 2018 12:17:35(UTC)
LarsButNotLeast

Eerst geschreven door: Harv Ga naar gequote bericht

Beste nieuwe spel/eerste kennismaking van de maand: Bunny Kingdom. Verjaardagscadeau van mijn ouders. Kort, leuke keuzes, makkelijk uit te leggen. Ziet er natuurlijk geweldig uit na afloop. De fel bekritiseerde puntentelling viel ons alles mee.

Zeker een leuk spel. Vera vindt het heel leuk omdat ze vaak wint. Scores zijn vaak nek aan nek. De puntentelling is niet ongewikkeld maar wel een hoop werk omdat je (zeker met 3 of 4 spelers) snel een grondstof of stad vergeet te tellen door die brei van konijnen. Iello werkt aan een playmat met een grotere versie van het bord die het tellen hopelijk makkelijker maakt.

Peter  
#5 Gepost : dinsdag 1 mei 2018 19:10:56(UTC)
Peter

Bedankjes: 13 keer
Is 7 keer bedankt in 5 post(s)
Ik heb in april 23 spellen gespeeld waarvan 2 nog niet eerder gespeeld, Cooney Island en Kanagawa.
Beste spel van de maand: Terraforming mars. Afgelopen zondag eindelijk gelukt om deze weer een keer te spelen. Lekker de goede kaartjes verzamelen en een beetje Mars terraformen. Ik weet niet of het lag aan het feit dat we niet aan draften deden maar het speelde toch iets anders dan de eerste twee keer. Ik heb het idee dat je bij draften wat meer kan richten op een bepaald doel omdat je meer keuze hebt in kaarten.
Beste nieuwe spel/eerste kennismaking:Kanagawa, mooie art en leuk systeem, ik hou van spellen die kaarten voor meerdere doelen gebruiken zoals San Juan en Lewis and Clark en nu dus ook deze. Ik deed iets fout in de eerst ronde en kon dat niet meer inlopen maar ik speel het graag nog een keer.
LarsButNotLeast  
#6 Gepost : zaterdag 2 juni 2018 13:04:23(UTC)
LarsButNotLeast

Mei

In april heb ik 23 spellen gespeeld waarvan ik er 6 nog niet eerder had gespeeld.

Beste spel van de maand: Pandemic Legacy seizoen 1. Gabriel, Rene, Erica en ik hebben inmiddels 4 sessies achter de rug en bij iedere sessie wordt het spel beter en spannender. Pandemic Legacy is een waanzinnig leuk spel. Grappig is ook om te merken dat wij, de spelers, als team ook steeds beter gaan samenwerken. Onze 5de sessie staat al in de agenda en ik kan haast niet wachten.
Beste nieuwe spel/eerste kennismaking van de maand: Unbroken. Erg spannend solospel waarbij je je held in leven moet houden in een gevaarlijke kerker vol met gevaren en monsters. Dit kleine kaart/resource management spel presteert het toch om aan te voelen als een episch avontuur, ondanks de korte spelduur van 30 minuten. Verschijnt later dit jaar in de winkels.

Bewerkt door de gebruiker zondag 3 juni 2018 5:47:08(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

MCquoy  
#7 Gepost : zaterdag 2 juni 2018 23:13:17(UTC)
MCquoy

Rang: Member

Bedankjes: 2 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Mei

In mei heb ik 14 spellen gespeeld (hieronder, op volgorde van mijn rating) waarvan ik er 9 nog niet eerder had gespeeld.

* Santorini
* 1960: The Making of the President
* Grand Austria Hotel
* Tzolk'in: The Mayan Calender
* Deadline
* Hanabi
* Takenoko
* Las Vegas
* Myrmes
* Cytosis: A Cell Biology Board Game
* Saboteur
* Zet in en Win
* Kanagawa
* Secrets

Beste spel van de maand: Santorini. Abstract 2-persoonsspel, supermooie onderdelen en vormgeving, heel eenvoudig te leren, maar toch met veel diepgang en replay value. Abstracte spellen zijn meestal niet mijn ding, maar in dit geval zeker wel!

Beste nieuwe spel/eerste kennismaking: Hanabi en Takenoko. Beide spellen afgelopen woensdag voor het eerst gespeeld. Takenoko stond al een tijdje op mijn lijstje om een keer uit te proberen en heeft mij niet teleurgesteld. Hanabi kende ik nog niet, maar vond ik erg leuk. Heel leuk idee dat je een spel speelt waarbij je je eigen kaarten niet ziet, maar wel die van je medespelers. Inmiddels ook de online variant ontdekt ;)
Peter  
#8 Gepost : zondag 3 juni 2018 0:06:52(UTC)
Peter

Santorini is geen 2 persoons spel. Kan tot 4 dacht ik.
MCquoy  
#9 Gepost : zondag 3 juni 2018 10:36:09(UTC)
MCquoy

Eerst geschreven door: Peter Ga naar gequote bericht
Santorini is geen 2 persoons spel. Kan tot 4 dacht ik.

Klopt inderdaad, maar eigenlijk is het een 2-persoonsspel, staat zelfs in de handleiding :p
Peter  
#10 Gepost : zondag 3 juni 2018 11:34:39(UTC)
Peter

Ik heb in mei 42(!) spellen gespeeld waarvan 10 nog niet eerder gespeeld:
- Ghost Fighting treasure Hunters
- Agricola voor 2 spelers
- Settlers of America
- Colt Express
- Diamant
- Dice Forge
- Discoveries a journal of Lewis and Clark
- Harvest
- Muse
- A Question of Scruples

Beste spel van de maand: Santa Maria, van BBG "Santa Maria is a streamlined, medium complexity Eurogame in which each player establishes and develops a colony. The game features elements of dice drafting and strategic engine building. The game is low on luck and has no direct destructive player conflict; ". Lekker puzzelen hoe je alles neerzet in je kolonie om zo efficient mogelijk je dobbelstenen in te kunnen zetten. En al je andere mogelijke acties goed timen want soms denk je dat je bijna klaar bent maar dan kom je er achter dat als je het goed doet nog wel een paar acties kan uitvoeren.

Beste nieuwe spel/eerste kennismaking: Dice Forge of Discoveries. Beide spellen hebben met dobbelstenen te maken. Bij Dice Forge niet zoveel stuks maar je bent ze beter aan het maken. Bij dicoveries gebruik je ze voor acties en dan ben je ze kwijt. Maar je kan er weer terug halen uit het midden of gewoon je eigen dobbelstenen terug eisen. Daarbij komen dan nog ook kaarten die dubbel gebruikt kunnen worden, helemaal top. Maar met 4 gespeeld en dan is het toch geluk hebben of de kaarten die je wilt hebben er nog liggen of dat er goede andere kaarten zijn gekomen.

Slechtse/minste leuke spel: A Question of Scruples dat was echt geen leuk spel. Waarschijnlijk omdat ik de mensen waarmee ik het speelde niet goed kende maar ook het feit dat je een beetje toneel moet spellen of in iedergeval je standaard verhaaltje soms wat moet opleuken werkte voor mij niet mee.

Bewerkt door de gebruiker zondag 3 juni 2018 11:37:16(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

GabiGames  
#11 Gepost : zondag 3 juni 2018 12:31:28(UTC)
GabiGames

Is 11 keer bedankt in 8 post(s)
In mei heb ik 27 verschillende spellen gespeeld waarvan 8 voor mij nieuw waren.

Beste spel van de maand:
Een gedeelde eerste plaats voor Trickerion en Ultimate Werewolf Inquisition. Trickerion blijft voor mij een prachtige ingenieuze mix van workerplacement, resourcemanagement programming en spelerinteractie. Ultimatie Werewolf Inquisition is in staat om met een klein aantal spelers uitstekend de sfeer van verdachtmakingen, verwachtingen en teleurstelling van weerwolven-in-de-grote-kring op te roepen. Knap!

Verrassingen van de maand:
Deze maand werd ik aangenaam verrast door Secrets en Whitewater. Secrets is een social decuction spelletje dat prettig speelt met 4-7, maar bij hoge spelersaantallen een spelersvolgorde-probleem heeft. Whitewater laat zich omschrijven als Roborally light met een team-element. Ik ben ook verrast door de lage rating die het op BGG heeft.

Minst leuke spel van de maand:
Scrupules. Een te gedateerd partyspelletje.
LarsButNotLeast  
#12 Gepost : zondag 1 juli 2018 9:39:17(UTC)
LarsButNotLeast

Juni

In juni heb ik 20 spellen gespeeld waarvan ik er 7 nog niet eerder had gespeeld. Een maand dus waarin veel spellen herspeeld werden en dat is best fijn.

Beste spel van de maand: Bunny Kingdom. Ik heb dit spel al maanden in huis en had het zeker al een keer of 5 gespeeld. Ik vond het leuk, maar visueel overweldigend en het was daarom zeker geen favoriet. Maar deze maand heb ik het spel opnieuw ontdekt en ben ik het veel leuker gaan vinden. De realisatie dat je je kaarten in je discard pile kan sorteren of zelfs als tableau kan neerleggen heeft mij zeer geholpen in het begrijpen en met plezier spelen van het spel. Zeker een blijvertje die ook bij Meerspelers vaak gespeeld wordt. Kwam er helaas achter dat ik nog steeds regels fout speel, dus dat is mijn doel voor de volgende potjes.

Beste nieuwe spel/eerste kennismaking van de maand: Quantum. Wat een briljant spel is dat. Simpel om te spelen maar veel strategische diepgang. De niet al te lange speelduur is zeker een plus en daarnaast vliegen de beurten voorbij. Lekker interactief en soms gemeen. Maar ook een spel waarbij de speler die op de laatste plaats staat opeens naar voren kan komen. Heerlijk, speel deze graag nog eens.

Meest gespeelde spel van de maand: The Legend of the Cherry Tree that Blossoms every Ten Years.

Minst leuke spel van de maand: Puerto Rico: Het Kaartspel. Op zich prima tijdverdrijf, maar werd tijdens onze speelsessie nergens spannend, interessant of leuk.

Bewerkt door de gebruiker zondag 1 juli 2018 15:23:48(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Arjan  
#13 Gepost : maandag 2 juli 2018 8:46:22(UTC)
Arjan

Rang: Administration

Bedankjes: 6 keer
Is 11 keer bedankt in 9 post(s)
Juni

In juni heb ik slechts 9 spellen kunnen spelen.

Beste spel van de maand: Arkham Horror: The Card Game.
Ik heb dit spel eerder solo gespeeld (met 1 investigator), maar was er toen vrij snel op uitgekeken. Veel scenario's zijn namelijk toch meer geschikt voor meerdere investigators en daarnaast lenen bepaalde decks zich veel minder voor solo spelen. Dit keer hebben we het eerste verhaal (3 scenario's) met z'n tweeën gespeeld en dat beviel een stuk beter. Veel meer deck building opties en de samenwerking tussen de investigators voegt ook daadwerkelijk wat toe.

Beste nieuwe spel/eerste kennismaking van de maand: Meeple Circus.
Dexterity game met een leuk circus thema. Zowel mijn kinderen als ik zelf vonden dit erg leuk. In drie rondes (2 repetities en de première) probeer je een zo goed mogelijke circus show op te voeren m.b.v. gedrafte artiesten, dieren en rekwisieten.

Meest gespeelde spel van de maand: Arkham Horror: The Card Game.

Minst leuke spel van de maand: Castle Panic.
Geen slechts spel maar ik vond het vrij repetitief en niet echt spannend. Volgende keer eens proberen met de Wizard's Tower uitbreiding, die schijnt wel behoorlijk wat toe te voegen.

Bewerkt door de gebruiker maandag 2 juli 2018 8:49:25(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

GabiGames  
#14 Gepost : maandag 2 juli 2018 8:52:15(UTC)
GabiGames

Beste spel van de maand:
Clank! moest het afleggen tegen Burgle Bros. Een vlotte co-op waarbij je met elkaar en bank overvalt, met altijd afwisselende emotionele taferelen. Wil je geen teleurstellingen, laat dit spel dan aan je voorbij gaan...
Deze keer lagen alle alarm-triggerende kamers op een na, op de begane grond. Toch lukte het om op alle verdiepingen de safes te vinden en van de eerste twee verdiepingen ze te kraken. Helaas werden we gepakt op de derde verdieping.

Verrassingen van de maand:
Deze maand werd ik aangenaam verrast door: Castles of Mad King Ludwig. Een biedspel. En ik hou niet van biedspellen. Een paar keer eerder speelde ik dit spel met zeer euro-minded medespelers. Ik heb daar geen goede herinneringen aan. Maar deze keer speelde ik het met mensen met wat meer fantasie en ruimte voor goede gesprekken over architectuur die in stijl namen verzonnen voor hun kamers. Niks geen 'rode' of 'blauwe' kamers en onze kastelen veranderden in eigentijdse vrijetijds-oorden. Heerlijk!

Minst leuke spel van de maand:
Uit de Kunst. Kennismaking met een spel uit de oude doos. Je speelt een kunsthandelaar die schilderijen opkoopt en verkoopt met bijna geen invloed op, of zeggenschap over, wat je wanneer met hoeveel kosten of opbrengst gaat doen. Mens erger je niet is een beter spel.

(Edit: toegevoegd): Ik speelde deze maand 21 verschillende spellen.

Bewerkt door de gebruiker maandag 2 juli 2018 8:54:03(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Peter  
#15 Gepost : maandag 2 juli 2018 11:22:54(UTC)
Peter

In juni heb ik 31 spellen gespeeld waarvan ik er 6 nog niet eerder had gespeeld.

Beste spel van de maand: Dat is deze maand een lastige Bunny Kingdom, Dice Forge en Grand Austria Hotel vind ik alle drie erg leuk. Ik denk dat ik toch voor Bunny Kingdome ga.

Beste nieuwe spel/eerste kennismaking van de maand: Dit is ook Bunny Kingdome dan. Alhoewel ik graag nogmaals Het orakel van Delphi en Rajas of the Ganges zou willen proberen om daar een beter oordeel over te kunnen geven. Rajas of Ganges heeft een leuke gimmick op het scorespoor verder een gewonen worker placement. Delphi is een racespel, vervul zo snel mogelijk al je opdrachten, waarbij ik halverwege pas de juiste tacktiek zag. Een beetje te laat dus.

Meest gespeelde spel van de maand: Skip-bo, is bijna het enige wat mijn vrouw nu wil spelen, ze vind het fantastisch Glare

Minst leuke spel van de maand: Levensweg. Het is dat Lucas het af en toe wil spelen maar er is bijna geen sprake van tackiek het zit mee of het zit tegen. Net als in het leven. Wat dat betreft doet het spel het natuurlijk wel goed. Zo ben je miljonair en een beurt later ben je bijna bankroet. En ondanks de stops onderweg kan het zijn dat degene die het eerst bij het landhuis is beurten lang moet gokken om te wachten tot iedereen eindelijk ook aan het einde is, beetje suf.

Nog een vermelding voor Schadows over Camelot een coop spel waarbij de coop niet zo overheerst. We speelden blijkbaar met een moeilijkere variant en hadden bij de eerste paar beurten meteen veel ellende te verduren. Halverwege stierf meer dan de helft van de ronde tafel en was er zo goed als geen redden meer aan. Dus wat dat betreft was het geen geslaagd potje. Maar mogelijk is het met eerst de basis spelen een heel leuk spel. Ik begreep wel dat het met meer dan 5 spelers het leukst is.

Bewerkt door de gebruiker maandag 2 juli 2018 11:26:11(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Peter  
#16 Gepost : woensdag 1 augustus 2018 12:04:44(UTC)
Peter

In juli heb ik 27 spellen gespeeld waarvan ik er 4 nog niet eerder had gespeeld.

Beste spel van de maand: Kanagawa

Beste nieuwe spel/eerste kennismaking van de maand: First Class, het werd gebracht als het kaartspel van Russian Railroads, ik kon mij daar wel in vinden. RR heb ik al een poosje niet meer gespeeld maar na FC moet ik dat misschien weer een keer doen. Ook FC is voor herhaling vatbaar.

Meest gespeelde spel van de maand: Qwixx en Qwixx gemixxt, op de camping.

MCquoy  
#17 Gepost : woensdag 1 augustus 2018 21:15:07(UTC)
MCquoy

Juli

In juli heb ik slechts 4 spellen gespeeld... Zomerstop? Confused Cool

Beste spel van de maand: Hanabi. Leren kennen tijdens de bordspellenavonden en inmiddels een eigen exemplaar gekocht tijdens vakantie. Blijft een leuke en uitdagende co-op, nog steeds niet gelukt om de perfecte score te halen!

Beste nieuwe spel/eerste kennismaking: Kingdomino. Ook goedkoop op de kop getikt bij de Intertoys, zoals vele anderen ThumpUp Leuk puzzel en tile placement spel waar meer strategie bij komt kijken dan ik in eerste instantie dacht.

Meest gespeelde spel van de maand: Codenames. Blijft leuk met grotere groepen!
MCquoy  
#18 Gepost : woensdag 1 augustus 2018 21:17:55(UTC)
MCquoy

Eerst geschreven door: Peter Ga naar gequote bericht

Beste nieuwe spel/eerste kennismaking van de maand: First Class, het werd gebracht als het kaartspel van Russian Railroads [...]

First Class hou ik mij ook een keer voor aanbevolen! Staat nog op mijn lijstje..

Harv  
#19 Gepost : vrijdag 3 augustus 2018 15:23:02(UTC)
Harv

Bedankjes: 8 keer
Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
Het beste spel van de maand juli was voor mij Seasons.

Card-drafting, dice-drafting en een beetje engine-building, waarbij je niet moet zeuren als je tegenspelers af en toe een flinke boomstam tussen je spaken steken. Het duurt even om het spel (eigenlijk: de 50 verschillende kaarten) te leren, maar als je eenmaal vertrouwd bent met de kaarten speelt het nog best vlot weg ook. De nieuwe topper in huize Veerman, met inmiddels al meer dan 10 steeds andere potjes achter de rug.

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 3 augustus 2018 15:50:32(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

GabiGames  
#20 Gepost : zaterdag 4 augustus 2018 14:22:40(UTC)
GabiGames

Klinkt goed! Ergens in je vakantie tijd en gelegenheid om met anderen (mij bijvoorbeeld) te spelen? Niet noodzakelijk op de woensdagavond...
4 Pagina's123>»
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.